جهت گیری مبارزاتی امام سجاد (ع)
سلام مجدد و طلب عذر از اینکه یک مدت نسبتا زیادی مطلب نگذاشتم
و اما در ادامه مطالعات رسیدیم به صفحات 597 تا 600 کتاب حلقه سوم انسان 250 ساله. در این فصل که عنوانش جهت گیری مبارزاتی امام سجاد هست، یک نمای کلی از اهداف و کلیت مسیری که امام چهارم در طول زندگی خودشون داشتن، ترسیم میشه.
حضرت آقا میفرمایند که امام سجاد در طول امامت خودشان سه نقش را ایفا کردند که دو نقش آن با دیگر ائمه مشترک بود و یک نقش تنها منحصر به ایشان میشود:
1- تبیین و روشنگری در زمینه معارف اسلام و احکام اسلام و فقه اسلام و حفظ اسلام از انحراف ها و تحریف ها و اعوجاج هایی که بر آن تحمیل می شد.
2- زمینه سازی برای ایجاد جامعه اسلامی، جامعه الهی تحت اداره حکومت علوی.
3- زنده نگهداشتن حادثه عاشورا.
قطعا مورد سوم نقش انحصاری امام سجاد و نقش بسیار مهم و آینده سازی است. ایشان به انحاء مختلف یاد عاشورا را زنده میکردند ازجمله وقتی که میخواستند آب بنوشند، یا گوسفندی را مردم میخواستند ذبح کنند و… بنابراین دوره اول زندگی امام سجاد علیه السلام اینگونه بود. ایشان اینکار را از طریق تبلیغات تند، خطبه های آتشین و افشاگری درباره عاشورا خصوصا در مجامع دولتی سرشار از ظلم و اختناق انجام میدادند. چرا که این واقعه باید بماند تا بتواند موثر و مفید واقع بشود.
دقیقا برعکس آنچه یزیدیان میپنداشتند. چرا که آنها بسیار خوشحال و خرسند بودند از اینکه جوانهای دلاور، محکم و با ایمان در کربلا همه کشته شدند و دیگر هیچ مانع و خطری حکومتشان را تهدید نمیکند. آنها به دنبال ختم ماجرای نبوت بودند و بعد از واقعه کربلا وقتی دیدند هنوز زینب هست، علی بن الحسین هست، فهمیدند اشتباه کرده اند.
امام سجاد هم هرآنچه مردم باید از عاشورا بدانند را بیان کرد، نه تقیه کرد، نه ترسید و نه ملاحظه چیزی را نمود و با این عمل خود:
1- تاریخ را تثبیت نمود
2- دشمنی که سرشار از غرور پیروزی بود را دچار ضعف روحیه کرد (شکست سیاسی و روانی)
3- روحیه یاران و نزدیکان به خصوص اسرایی را که همراه خود آن حضرت بوودند تقویت کرد.
اما پس از بازگشت به مدینه دیگر این نوع عملکرد قابل ادامه نبود. هدف طولانی مدت و اصلی ایشان «زمینه سازی برای تشکیل حکومت اسلامی» بود. بنابراین امام بین دو راه باید انتخاب میکرد.
اول. با ایجاد هیجان و تحریک احساسات مردم پرچم مخالفتی برافرازد و حادثه شورانگیزی را بیافریند.
دوم. احساسات سطحی را بوسیله تدبیری پخته و سنجیده مهار کند و ابتدا مقدمه کار خود را فراهم سازد، یعنی ایجاد یک تفکر راهنما و تربیت عناصر صالح. این عمل موجب تجدید حیات اسلام و بازآفرینی جامعه اسلامی و نظام اسلامی است.
با توجه به اینکه شعاع تأثیر عمل امام تنها زمان خودش را در برنمیگیرد و برسراسر عمر تاریخ تأثیر میگذارد، امام راه دوم را انتخاب نمود. راهی بس دشوارتر، حوصله گیرتر و قهرمانانه تر.
ادامه دارد…….